Underviser og elever er positive over for mobilfri undervisning
21.12.2023
På Rybners STX og HHX indførte man i starten af skoleåret nye regler om mobilfri undervisning, som matcher mange af de nye skærmanbefalinger til ungdomsuddannelserne, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet netop har udformet. De nye regler har nu kørt siden sommer, og underviser og elever er positivt stemte.
STX-rektor Niels Chrestensen Hviid og Amalie Josephsen Kargo, 3. års STX-elev
Siden eleverne trådte ind i det nye skoleår, har det været en lidt anderledes hverdag på HHX og STX. Her blev nemlig indført mobilfri undervisning. Tiltaget er med i de nye anbefalinger fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som undervisningsminister, Mattias Tesfaye også bakker op omkring. Nu har tiltaget kørt i et halvt års tid, og der er overvejende positive tilbagemeldinger, selvom det har været en større forandring.
- Generelt synes jeg, det er fint, og det fungerer godt. I starten var jeg måske lidt kritisk. Jeg var ærgerlig over retorikken, men det er blevet bedre, som tiden er gået, siger Amalie Josephsen Kargo 3.L, STX og tilføjer:
- Men jeg føler ikke, der er nogen, der savner mobilen, og der er ikke meget brug for telefonen. Så det er godt, at man forsøger noget.
Anton Bjerggaard Jønsson fra 3.Y, STX er også positiv over for den skærmfrie undervisning. Han mener ikke, der er et problem, efter telefonen er blevet fjernet:
- Jeg synes, det er positivt. Det er let at tage sin mobil op i undervisningen og blive distraheret af den. Jeg tror, det med, at den er blevet helt fjernet, har gjort, at der ikke er et problem. Det er ikke noget, jeg tænker over. Det gør det bare lettere at fokusere.
Anton Bjerggaard Jønsson går i 3.Y på Rybners STX
Marcel Hedemand, der underviser i Historie og Spansk på STX udtaler:
- Responsen fra eleverne, som jeg oplever det, er, at jeg ikke hører så meget om det. Jeg har en fornemmelse af, at de nok hellere vil have den end ikke at have den, men de kan godt se, at det giver mere fokus, når den ikke er tilgængelig.
Marcel og Anton deler altså samme opfattelse og mener, der er kommet mere fokus i undervisningen. STX-underviseren oplever særligt mere koncentration i gruppearbejdet:
- Det var ikke så stor en udfordring før, når vi havde opsamling i klassen, men det var mere i gruppearbejdet. Det er her, jeg mærker mest, at flere elever kommer tilbage fra gruppearbejdet og har fået noget ud af det fagligt, efter den mobilfrie undervisning blev indført. Der er en større koncentration ved gruppearbejdet, siger Marcel.
Mere deltagelse i undervisningen
Anton oplever en højere deltagelse i undervisningen end tidligere:
- Jeg tror ikke, jeg får mere med af pointerne fra undervisningen end før, men min deltagelse i undervisningen er bedre. Jeg er mere aktiv i timerne, og jeg har større fokus, og det er mere skarpt, det jeg får lavet, lyder det fra Anton.
Marcel har også oplevet mere deltagelse fra flere elever:
- Jeg mærker også, at nogle af de elever, som ikke var så aktive før, er blevet mere aktive, siger Marcel.
Amalie oplever ikke en betydelig forskel for sit eget vedkommende:
- Jeg har svært ved at vurdere, hvad vi mere får ud af det fagligt nu, fordi jeg ikke synes, at telefonen fyldte så meget før, fortæller Amalie.
Udviklingen glæder rektor
Rektor på STX, Niels Chrestensen Hviid glæder sig over, at eleverne har taget de nye rammer til sig:
- Det her handler om at give eleverne nogle bedre muligheder for at fordybe sig og koncentrere sig i timerne. Det er ikke eleverne, der har skabt et samfund med konstante notifikationer og løbende distraktioner. Vi oplever, at den digitale distraktion påvirker eleverne fagligt og socialt, og her vil vi gerne give eleverne nogle bedre rammer at være i, når der er undervisning.
STX-rektoren tilføjer, at han er glad for, at det der er sat i gang på STX og HHX harmonerer med de nye anbefalinger støttet af undervisningsministeren.
Bør der være endnu mindre skærm?
Ifølge Anton kan han fint undvære telefonen i frikvarterne også, som mange af eleverne er vant til fra folkeskolen:
- Jeg vil faktisk ikke have noget imod, at telefonerne også blev fjernet i frikvarterne. Jeg synes ikke, det giver mening at have den der, hvor du er sammen med vennerne.
Historie- og spansklæreren Marcel har eksperimenteret med mindre brug af computeren i undervisningen:
- Jeg har forsøgt med, at eleverne kun får én computer med, når de er ude i gruppearbejde, som flere af mine kollegaer også benytter sig af. Her er eleverne nødt til at snakke mere på tværs. Den samtale er noget af det vigtigste for deres læring. Så jeg ville endda gerne gå skridtet videre og lave nogle rammer for brug af computer i undervisningen også. Men vi skal huske, at computeren også er et godt værktøj for undervisningen på mange måder.
Amalie mener også, der er en udfordring med computerskærmene, men mener man skal tænke i nye løsninger for undervisningen:
- Jeg ser, at der er en problematik med computerskærmen. Jeg forstår godt, at når en underviser ser ud over en klasse og kan se, at der er nogle, der ikke følger med, at det er en udfordring. Hvis man skal lukke skærmene helt, som er et værktøj til at tage noter, så skal undervisningen også lægges om. En løsning kunne for være, at der bliver sendt noter ud, eller det bliver filmet.
Nyhedsbrev
Få nyt om studielivet på vores ungdomsuddannelser og information om uddannelsesvalg.