Byg et hus er et undervisningsforløb, hvor grundskoleelever over fire skoleår bygger en skalamodel af et hus (1:20). Forløbet kombinerer teori og praksis på tværs af fag som dansk, matematik og natur/teknik.
Eleverne arbejder med projektet i den daglige undervisning, inden de hvert år besøger vores værksted på Rybners Tekniske skole én dag, hvor de skal arbejde gruppevis under kyndig vejledning af vores tømrer.
Forløbet er bygget op i følgende etaper:
- 3. årgang: Fundament og råhus (start)
- 4. årgang: Rum, vinduer og døre
- 5. årgang: Tagkonstruktion
- 6. årgang: El og vandinstallationer (slut)
Målet med projektet er at eleverne arbejder praktisk og anvendelsesorienteret med skolens almene fag samt at introducere dem for forskellige erhverv.
Som lærer deltager du i et heldagskursus, der klæder dig på til at lede forløbet og integrere det i klassens undervisning.
Forberedelse inden klassens byggedag på Rybners
Inden "byggedagen" på Rybners anbefales det, at klassen arbejder med opgaverne i det elevkompendie, som passer til klassetrinnet. Opgaverne introducerer eleverne til forskellige erhverv og begreber inden for byggeri og håndværk og giver dem en begyndende forståelse for arbejdet som fx tømrer, murer, elektriker, ingeniør og andre fagpersoner, der spiller en vigtig rolle i byggeprojekter. Det anbefales også, at der arrangeres et ekspertbesøg på hver årgang - hvor en fagperson, besøger klassen og fortæller eleverne om sit fag. Fx en forælder eller et familiemedlem.
Du finder elevkompendier, lærerinfo og forælderbrev længere nede på siden.
Byggedagen
Byggedagen på Rybenrs varer fra kl. 8.30 - 13.30. Her starter vi typisk dagen med en opfølgning siden sidst, en kort gennemgang af regler for adfærd i værkstedet, samt brug af værktøj. Herefter arbejder eleverne i små grupper med at bygge (videre på) deres minihuse, som de får med hjem. Husene gemmes, så klassen kan fortsætte projektet næste år.
Materiale og beskrivelser
add3. Årgang
Byg et hus på 3. årgang
Forberedelse
På 3. årgang er der fokus på Råhuset. I elevkompendiet skal eleverne bl.a. søge byggetilladelse til deres hus, læse om Pippi Langstrømpes skæve hus og undersøge hvad en tømrer/murer/arkitekt laver. Derudover skal eleverne øve sig i at måle. Specielt denne del skal forberede eleverne til byggedagen på Teknisk Skole.
Byggedagen på Rybners
På 3. årgang starter byggedagen med en introduktion til det værktøj, som eleverne skal bruge til at bygge råhuset. Vi gennemgår blandt andet skærekasse, rygsav, hammer, meterstok og klammepistol. Herefter taler vi om sikkerhed i værkstedet og giver en introduktion til, hvordan huset skal bygges.
Huset bygges op af bund, sider, gavle og tag. Nogle dele er skåret ud på forhånd og klar til at blive samlet, mens andre skal saves til af eleverne. Siderne består af tre vandrette stykker, hvor det midterste stykke monteres løst, så det senere kan tages af, når vinduer og døre skal laves på 4.årgang. Huset samles med dykkere og lim.
Taget bygges som en selvstændig del, der kan tages af og på. Det giver mulighed for, at eleverne senere kan lave ruminddeling inde i huset.
Hvis der er tid, afsluttes dagen med en rundvisning på Rybners.
Husk at husene skal med hjem!
add4. årgang
Byg et hus på 4. årgang
På 4. årgang er der fokus på vinduer, døre og rum. Fagudtryk, begreber og håndværk er fortsat i fokus.
Byggedagen
Eleverne skal lave vinduer, døre og skillevægge til deres huse. Vinduer og døre laves af træ, der saves til i skærekasser og monteres på husets langsider.
Når vinduer og døre er på plads, tilpasses resten af væggen med små stykker, der fylder hullerne mellem vinduerne. Disse stykker saves til og limes fast, så væggen bliver helt færdig. Væggene laves af arkitektpapir, som skæres til med en hobbykniv og sættes fast med lim.
Husk at husene skal fragtes frem og tilbage.
add5. årgang
Byg et hus på 5. årgang
På 5. årgang er der fokus på Taget. Fagudtryk, begreber og håndværk er fortsat i fokus.
Byggedagen
Eleverne skal bygge spær, så deres huse kan få et stabilt tag. Efter en kort introduktion til opgaven skal de i gang med at arbejde med træstykker, som er gjort klar i passende størrelser. Der er skabeloner, som eleverne skal bruge til at sikre, at de enkelte dele af spærene passer sammen. Eleverne saver delene til med en sav og samler dem direkte i skabelonerne ved hjælp af hæfteklammer. Hvert hus skal have 12 spær.
Når spærene er rejst, fortsætter arbejdet med lægter. Eleverne skal måle og inddele lægteafstanden, så taget kan færdiggøres korrekt.
Husk at husene skal fragtes frem og tilbage.
add6. årgang
Byg et hus på 6. årgang
På 6. årgang er der fokus på el og vand. Vi ser på ingeniørens, elektrikerens og vvs-"mandens" arbejde. Der arbejdes med husets installationer med størst vægt på el. Der tages fat på køb og salg af huse.
Byggedagen
På 6. årgang arbejder eleverne med strøm og VVS i deres huse. Fokus er på at forstå, hvordan elektricitet og vandinstallationer fungerer i praksis.
I elopgaven skal eleverne lave en simpel lysinstallation. De starter med at bygge et ledningsnet, hvor små dioder forbindes med en afbryder. Eleverne lærer at lodde dioderne fast på tagkonstruktionen og sørge for, at kredsløbet fungerer.
VVSopgave undervejs...
addDatoer for Byg et hus-dagene
Datoer for Byg et hus-dagene
Her finder i en oversigt med datoer over byggedagene på Rybners. Planen sendes til skolens sekretær/leder hvert år i oktober/november. Dagene ligger fordelt henover foråret.
Hvis klassen er forhindret i at deltage på den givne dato, henstiller til at der byttes internt mellem skolerne og indenfor samme årgang.
På Byg et hus-dagene kræves det at klassen bliver ledsaget af to lærere/pædagoger.
addLærercamp
På Byg et hus-lærercamp får du en introduktion til det forberedende elevmateriale, dagene i værkstedet og din egen rolle i projektet. Det vil være en dag med både oplæg og arbejde i værkstedet, hvor I selv får lov at bygge et hus i størrelsesforholdet 1:20 - svarende til det klassen skal lave. Dagen er selvfølgelig incl. forplejning.
Kurset finder sted den første uge i december hvert år. Invitationen sendes ud i november.
Lærercampen er primært for nye lærere, men lærere der trænger til at få opfrisket projektet, er også altid velkomne. Husk at give besked hvis klassen får nye lærere undervejs i forløbet, så de får mulighed for at deltage i campen.
addOphavsret
Ophavsret
Ophavsrettighederne til alt materiale (fotos, tegninger og opgaver) på dette website tekniskskoleesbjerg.dk/bygethus tilhører Rybners Teknisk Skole og Esbjerg Kommune med mindre andet er angivet.
Ophavsretten til det publicerede materiale følger den til enhver tid gældende lov om ophavsret.
Det er således ikke tilladt at kopiere materiale, fotos og lign. fra dette website uden tilladelse.
Du må gerne udprinte opgaverne til undervisningsbrug og til dit eget private brug.
Du må også gerne tage en kopi i digital form, hvis det udelukkende sker til undervisningsbrug eller din egen personlige brug inden for husstanden, jf. ophavsretslovens § 12.
Artikler og opgaver forfattet af Rybners Tekniske Skole og Esbjerg Kommune kan frit citeres til ikke-kommerciel brug, forudsat kilde og eventuel fotografier tydeligt angives med Rybners Byg et hus samt logo.
Yderligere anvendelse kræver udtrykkelig aftale med den respektive copyright holder. Nærmere aftale om brug af artikler, opgaver og foto etc. kan ske via Lizette Yde Frederiksen lyf@rybners.dk
Fakta om læringsforløbet
Har du spørgsmål? Kontakt venligst
Esbjerg Kommune - Børn & Kultur:
Susanne D. Rasmussen
Tlf.: 7616 8649
E-mail: sh@esbjerg.dk
Rybners Tekniske Skole:
Mette Biltoft Jensen
Elevrekrutteringskoordinator
E-mail: mbj@rybners.dk
Rybners Tekniske Skole
På Rybners Tekniske Skole får eleverne faglige kompetencer og færdigheder, de kan være stolte af.
Vi giver dem viden og opgaver, som arbejdsmarkedet efterspørger. Her er de garanteret en uddannelse, der kan bruges til noget, og som er forberedt til fremtiden.