OBS! Den version af Internet Explorer, du benytter, er forældet. Vi anbefaler, du gør brug af en nyere browser, så du får den fulde oplevelse, når du besøger Rybners.dk

16 klasser fejret ved årets dimission på Rybners Almene Gymnasium og Rybners Handelsgymnasium

26.06.2026

Der var feststemning på Grådybet fredag, da Rybners Almene Gymnasium og Rybners Handelsgymnasium fejrede årets dimission.

Foran familie, venner og undervisere modtog 16 klasser deres eksamensbeviser og kunne dermed officielt kalde sig studenter. Dimissionen markerede afslutningen på tre år med faglig udvikling, stærke fællesskaber og oplevelser, der vil følge de nye studenter videre.

Dagen blev ledsaget af musikalske indslag med blandt andet Frit Land, København, Danmark, nu blunder den lyse nat og De smukke unge mennesker, som satte en stemningsfuld ramme om fejringen.

Fra nervøs 1.g'er til student

Årets elevtale blev holdt af Dicte og Mia, som har de højeste karaktergennemsnit på henholdsvis STX og HHX.

I talen tog de de fremmødte med tilbage til den første tid på gymnasiet, hvor alt var nyt, og dagene var fyldt med nye indtryk, nye klassekammerater og sommerfugle i maven. De fortalte om, hvordan de faglige krav voksede gennem 2.g, mens oplevelser som galla, studieture og fællesskabet gjorde gymnasietiden til noget særligt.

Samtidig sendte de en vigtig hilsen videre til deres medstuderende. Nogle ved allerede, hvad der venter efter sommerferien, mens andre stadig er ved at finde deres vej. Begge dele er helt okay. Det vigtigste er at tage ét skridt ad gangen og stole på, at vejen viser sig undervejs.

13 studenter hædret med legater

Ved årets dimission blev der også uddelt 13 legater fra Lida og Oskar Nielsens Fond. Hvert legat er på 5.000 kroner og tildeles studenter, der gennem deres gymnasietid har udmærket sig både fagligt og menneskeligt.

Fælles for årets legatmodtagere er, at de har vist stor flid, engagement og nysgerrighed i undervisningen. Samtidig har de været med til at skabe stærke fællesskaber på skolen gennem hjælpsomhed, ansvarlighed og en positiv indsats for både klassekammerater, undervisere og skolens mange aktiviteter. Flere har engageret sig som tutorer, i elevrådet eller ved arrangementer på skolen, mens andre har været de samlende kræfter i deres klasser og bidraget til et trygt og inspirerende studiemiljø.

Legatmodtagere fra Rybners Almene Gymnasium:

  • Mario Antanas Cercola, 3.b
  • Josefine Eckholdt Graakjær, 3.z
  • Cille Spang Lauridsen, 3.m
  • Benjamin Drewsen Beverly, 3.n
  • Frida Brunsgaard Kristensen, 3.u

Legatmodtagere fra Rybners Handelsgymnasium:

  • Frederikke Hede Hørby Kristensen, 3.i
  • Mohamad Yahya Mahmoud Alrifa, 3.v
  • Sofie Schou Nielsen, 3.s
  • Gustav Møller Jørgensen, 3.e
  • Emil Stage Tonnesen, 3.c
  • Hannah Helena Ørum, 3.f
  • Lærke Just, 3.t
  • Cebastian Busch Lund, 3.r

Håbet skal have en chance

Årets gæstetaler var journalist og tv-vært Mikael Kamper, der i år selv markerer 40-års jubilæum som student fra Esbjerg Statsskole.

I sin tale satte han fokus på håb. Selvom verden kan virke urolig og usikker, mente han ikke, at bekymringerne må få lov til at fylde det hele. Håbet er noget, vi aktivt vælger til – også når livet byder på modgang.

Et af de råd, han selv har taget med sig gennem livet, lød:

"Hvis du står i lort til halsen, så skal du ikke hænge med hovedet."

Samtidig mindede han årets studenter om, at det vigtigste ikke nødvendigvis står på eksamensbeviset:

"Karakterer er ikke vigtige, men det er vigtigt, at man har karakter."

Find dit eget band

Rektor for Rybners Almene Gymnasium, Niels Chrestensen Hviid, tog i årets dimissionstale udgangspunkt i de mange forventninger, unge møder i dag. Han pegede på, at samfundet stiller høje krav, men at vi samtidig udvikler os bedst, når vi har mennesker omkring os, som skaber tryghed og giver plads til at være os selv.

Med inspiration fra bandet APACHAs nytårstale opfordrede han de nye studenter til at finde deres eget band – de mennesker, man kan læne sig op ad, spejle sig i og drømme sammen med.

Han fremhævede samtidig, at det netop er i de mindre fællesskaber, vi opbygger tillid, fortrolighed og mod til at udvikle os. Derfor var hans afsluttende opfordring til årets studenter enkel:

"Vælg hinanden."

Du kan læse hele dimissionstalen her

Traditionen fortsatte på Torvet

Efter den officielle dimission fortsatte fejringen i Esbjergs gader. Traditionen tro samledes årets studenter ved Hesten på Torvet, hvor de sammen med studenter fra byens øvrige gymnasier dansede om statuen og markerede afslutningen på deres gymnasietid.

Stort tillykke til alle årets studenter fra Rybners Almene Gymnasium og Rybners Handelsgymnasium. Vi ønsker jer alt det bedste på den rejse, der nu begynder.

Tilbage

keyboard_arrow_up