OBS! Den version af Internet Explorer, du benytter, er forældet. Vi anbefaler, du gør brug af en nyere browser, så du får den fulde oplevelse, når du besøger Rybners.dk

For få unge vælger en erhvervsuddannelse: Nyt spilunivers skal vække de unges nysgerrighed

14.06.2024

Der er brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse for at dække manglen på faglærte. Et nyt spil skal give de unge en bredere indsigt i deres uddannelsesmuligheder.

En af de klasser, som har sagt ja til at omdanne deres klasseværelse til et spilunivers for et par timer, er 7.U på Vitaskolen i Esbjerg. Foto: RybnersEn af de klasser, som har sagt ja til at omdanne deres klasseværelse til et spilunivers for et par timer, er 7.U på Vitaskolen i Esbjerg. Foto: Rybners

Unge vælger gymnasiet til og erhvervsuddannelserne fra. I 2021 søgte ca. 70 % ind på gymnasiet, mens blot 20 % valgte en erhvervsuddannelse.

For at skabe større opmærksomhed om erhvervsuddannelserne har partnerskoler i Region Syddanmark med støtte fra Region Syddanmarks uddannelsespulje udviklet et helt nyt vejledningsspil.

Spillet hedder T.E.G. Solution, og det kobler de unges uddannelsesvalg til klimaudfordringerne og den grønne omstilling.

- Formålet med det nye lærings- og vejledningsspil er, at eleverne får større indsigt i og forståelse for, hvad de erhvervsrettede uddannelser og karrieremuligheder kan bidrage med i relation til den grønne omstilling og bæredygtighed.

- Spiluniverset anvender elementer og principper fra gamification for at gøre lærings- og vejledningsforløbet mere underholdende. Formålet er at øge engagement og motivation blandt eleverne, så de ikke blot lærer, men også har det sjovt undervejs, fortæller Lars Katzmann, direktør for Rybners Erhvervsuddannelser, som er en af partnerskolerne bag projektet.

T.E.G. Solution omdanner for et par timer elevernes eget klasseværelse til et spilunivers. Ved hjælp af teknologier som Augmented Reality (AR), som fx bruges i det populære Pokémon Go-spil, kombineres den virkelige verden med den virtuelle.

Elever får nye perspektiver på erhvervsuddannelser

Rybners Erhvervsuddannelser og SOSU Esbjerg rykker i juni måned ud til 25 grundskoleklasser i Esbjerg og omegn med det nye spilunivers. En af de klasser, som har sagt ja til at omdanne deres klasseværelse til et spilunivers for et par timer, er 7.U på Vitaskolen i Esbjerg.

For 14-årige Stine var spillet en øjenåbner:

- Jeg vidste ikke, at der var så meget, vi kan gøre med erhvervsuddannelser for at jorden får det bedre. Det er rart, at man kan se, at det kan ændre sig.

13-årige Oliver, som også går i 7.U, fik også øjnene op for de mange uddannelsesveje, man som ung kan tage:

- Jeg var overrasket over de mange valgmuligheder. Jeg vidste fx ikke, at maler var en erhvervsuddannelse. Jeg troede kun, det var murer og elektriker.

De to elever var glade for spillets legende tilgang til et seriøst emne som klimaudfordringerne:

- Spillet var mega sjovt. Specielt det med, at vi skulle gennemføre spillet som et hold og optjene point sammen. Det var jo et seriøst emne, men det blev forklaret på en god måde igennem spillet.

Lærer: Elever fanget af spillets univers

Stine og Olivers klasselærer, Helle Jensen, var vidne til, hvordan eleverne kastede sig ind i spillet:

- De blev meget hurtigt fanget af universet og spillene, som gradvist blev sværere. De var nødt til at lytte efter den info, de fik om bl.a. erhvervsuddannelserne og bæredygtighed, for at kunne gennemføre spillene. Så koncentrationen var høj.

Ifølge Helle Jensen var spillet en god anledning til at snakke om de mange muligheder på erhvervsuddannelserne.

Refleksion over fremtidige uddannelsesvalg

Netop det at få de unge til at reflektere mere over deres egne interesser, styrker og drømme for fremtiden, er et af fokuspunkterne i T.E.G. Solution-spillet.

- Med spillet vil vi gerne give de unge plads til at udvikle deres nysgerrighed, udforske dem selv i relation til forskellige opgavetyper og arbejdsområder, for derved at reflektere over, hvad der vil være den bedste uddannelsesvej for dem, udtaler direktøren på Rybners Erhvervsuddannelser, Lars Katzmann.

T.E.G. Solution er udviklet af Syddansk Erhvervsskole i samarbejde med Region Syddanmark, Serious Games Interactive, Stockholm Resilience Centre ved Stockholm Universitet og 17 partnerskoler i Syddanmark.

 

Læs mere om T.E.G. Solution

 

Nyhedsbrev

Få nyt om studielivet på vores ungdomsuddannelser og information om uddannelsesvalg.

Tilbage

keyboard_arrow_up