Rybners HTX efteruddanner folkeskolelærere i naturvidenskab og teknologi
01.05.2024
Nyt undervisningsmateriale fra Rybners Tekniske Gymnasium skal skabe større interesse for de naturvidenskabelige fag blandt folkeskolens ældste klasser.
Folkeskolelærerne Pernille Krog (tv) og Camilla Hornskov Hansen (th) fra Nordre Skole Fortuna i Bramming afprøver et af de små praktiske forsøg i lineære processer med en hoppebold på Rybners Tekniske Gymnasium. Foto: Rybners
Folkeskolelærere fra Bramming og Varde var for en dag på skolebænken på Rybners Tekniske Gymnasium i Esbjerg. Her blev de introduceret til fire nye undervisningsforløb i matematik til grundskolens ældste elever, som Rybners HTX har udviklet med fondsmidler fra Novo Nordisk Fonden.
- Folkeskoleeleverne får med undervisningsmaterialet et indblik i, hvordan det er at arbejde tværfagligt. De kommer til at arbejde eksperimenterende og vil bruge fag så som matematik, fysik, kemi og teknologi. Herved håber vi, at eleverne i folkeskolen får øjnene op for de tekniske gymnasier, hvor fokus er på tekniske og naturvidenskabelige fag, siger Steffen Podlech, som underviser på Rybners HTX.
De nye 1-dags-kurser er gratis og, undervisningsmaterialet skal være med til at motivere og vække folkeskoleelevernes interesse for de såkaldte STEM-fag (Science, Technology, Engineering og Mathematics). På dansk dækker det over uddannelser inden for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.
Hoppebolde, muffinforme og legoklodser
På 1-dags-kurset undervises lærerne først i teorien bag begrebet lineære processer, for derefter at lave små praktiske øvelser med hoppebolde, penduler, muffinforme og legoklodser.
- Forsøgene er netop tilpasset de børn, vi underviser. Med disse praktiske forsøg får de teoretiske formler en funktion for eleverne – de er ikke bare volapyk, siger Pernille Krog, som sammen med sin lærerkollega Camilla Hornskov Hansen underviser 7. - 9. klasses elever på Nordre Skole Fortuna i Bramming.
De to lærere er begge begejstrede for efteruddannelseskurset på Rybners Tekniske Gymnasium:
- Vores undervisning bliver tit meget ensporet, fordi det er nemt og tiden er knap. Man har ikke altid overskud til at gå ud og opfinde den dybe tallerken igen og igen. Men så er det fedt at komme herud på HTX og blive udfordret og få inspiration - det giver bare så meget, siger Camilla Hornskov Hansen, som også fremhæver forsøgenes sammenspil mellem de naturvidenskabelige fag:
- Vores elever har generelt svært ved at se sammenhængen mellem fysik, kemi, biolog og matematik. Fagene er for dem afgrænset til de fysiske lokaler, hvor de har undervisning. Når de lukker døren ind til biologi, så er de andre fag ikke relevante. Men fagene kan jo netop bruges på kryds og tværs.
- Ja, det hele hænger sammen. Fotosyntesen er jo lige så meget fysik som det er biologi. Eleverne skal lære at se tingene som én stor helhed, supplerer lærerkollegaen Pernille Krog.
Rybners HTX udbyder næste skoleår udover 1-dags-kurset i matematik også to nye kurser for folkeskolelærere i kemi og teknologi.
Efteruddannelsesforløbene er en del af et 5-årigt projekt på Rybners HTX, som er støttet med 4,8 millioner kr. af Novo Nordisk Fonden. Her indsamler og analyserer gymnasiets elever klima- og vandmiljødata fra to søer i Esbjerg. Sideløbende har projektet udviklet kursusmateriale til den naturvidenskabelige undervisning i folkeskolen og på gymnasiet. Projektet løber frem til 2025.
Gratis forløb for folkeskolelærere
Rybners Tekniske Gymnasium udbyder unikke læringsforløb til folkeskolelærere, som undersviser i de såkaldte STEM-fag: Science, Technology, Engineering and Mathematics. Du vælger selv, hvilke af vores gratis forløb, du vil deltage i.
Læs mere og tilmeldig dig et forløb
Nyhedsbrev
Få nyt om studielivet på vores ungdomsuddannelser og information om uddannelsesvalg.