Mission, vision og strategi
Få et indblik i vores mission, vision, strategiske fokus, værdier og pædagogiske strategi.
Vores pædagogiske strategi
Det overordnede formål med den pædagogiske strategi på Rybners er at sikre den gode undervisning og støtte op om elevens dannelse.
Den gode undervisning tager udgangspunkt i den enkelte elevs kompetencer, potentiale og behov - understøttet af engagerede, motiverede og kompetente ansatte, der samarbejder i professionelle læringsfællesskaber omkring undervisningen og den enkelte elev.
Vi bestræber os på at skabe gode studiemiljøer og et indholdsrigt skoleliv, som engagerer, uddanner og udvikler eleverne samt gør dem parate til at begå sig i deres videre studie- eller arbejdsliv.
Den pædagogiske strategi understøtter Rybners mission og vision. Vi vil sætte den enkelte elev i centrum, og vi vil udfordre vores elever, gøre dem livsduelige og så dygtige som muligt med henblik på optimale job- og karrieremuligheder.
Fokusområder
Den pædagogiske strategi består af tre overordnede fokusområder, der tilsammen understøtter elevens læring og dannelse.
- Engagerende undervisning
Vi tror på at sætte den enkelte elev i centrum, fordi vi mener, det er det bedste udgangspunkt for at skabe lyst til læring og gøre vores elever så dygtige som muligt. Dette understøttes gennem klasseledelse i et anerkendende læringsmiljø med et bevidst fokus på dannelsesaspektet, hvor undervisningens relevans ift. elevernes fremtidige arbejds- og studieliv er tydelig.Vi betragter vores elever som kompetente parter i undervisningen og bestræber os på at inddrage eleverne i gennemførslen af undervisningen, hvor det er relevant. - Trivsel
Vi tror på, at trivsel er en forudsætning for læring og dannelse. Elevens trivsel er et fælles ansvar, der bygger på gode relationer eleverne imellem og mellem elever og skolens ansatte. - Professionelle læringsfællesskaber
Vi tror på, at samarbejde er en afgørende faktor for at være en stærk organisation med plads til udvikling. Vi anerkender mangfoldighed og ser potentialet i i fællesskab at blive dygtigere.
Vores digitaliseringsstrategi
Det overordnede formål med digitaliseringsstrategien er at skabe et fælles fundament for det fortsatte arbejde med udvikling af digitale løsninger inden for såvel undervisning som i støttefunktionerne.
Digitaliseringsstrategien understøtter Rybners’ vision. Vi vil gøre eleverne så dygtige som muligt med henblik på optimale job- og karrieremuligheder, og samtidigt ruste dem bedst muligt til en tilværelse i et samfund, der bliver mere og mere digitalt.
Den digitale strategi danner rammen for vores fortsatte fokus på digitalt fremsyn, så vi anvender IT og digitale løsninger på de måder, der giver størst udbytte for elever og ansatte.
Vi står godt rustet i forhold til at kunne videreføre den digitale indsats på Rybners, da arbejdet med digitalisering af undervisning og arbejdsgange efterhånden har været i gang i en rum tid. Arbejdet sker naturligvis under hensyntagen til lovgivningen og de økonomiske rammer.
Fokusområder
Som grundlag for Rybners’ arbejde med digitale løsninger, har vi fastsat fire fokusområder som omdrejningspunktet for den digitale strategi frem mod 2025:
- Læringsplatform
- Infrastruktur
- Kompetencer og support
- Bæredygtighed
Strategiarbejdet på Rybners
Strategi som en fælles retning
På Rybners arbejder vi målrettet med at omsætte strategi til handling. Det sker gennem EFQM-planer, som er et redskab, vi bruger både i de enkelte afdelinger og på tværs af vores tre hovedområder: Rybners Gymnasier, Rybners Erhvervsuddannelser og Kursuscenter samt vores serviceområder. EFQM-planerne er med til at sikre, at vi alle arbejder i samme retning og har en fælles forståelse af mål og indsatser.
En årlig strategi
Hvert år gennemfører direktionen en strategiproces, hvor medarbejdere, tillidsrepræsentanter, ledere, formandskab og bestyrelse deltager. Formålet er at identificere de vigtigste muligheder og udfordringer, som organisationen står overfor. På baggrund af dette formuleres konkrete målsætninger og indsatser, der samles i EFQM-planer for de tre hovedområder.
Afdelingerne omsætter strategien i praksis
Alle afdelinger på Rybners udarbejder deres egen EFQM-plan. Her beskriver de både deres egne mål og de indsatser, der skal til for at nå dem. Planen udvikles løbende og skaber en tydelig sammenhæng mellem afdelingens arbejde og Rybners samlede strategi. Det betyder blandt andet, at hver afdeling aktivt forholder sig til, hvordan de bidrager til både den Pædagogiske Strategi og Digitaliseringsstrategien.
Dialog og evaluering
En vigtig del af arbejdet er, at hver afdeling én gang om året præsenterer deres EFQM-plan for direktionen. Her gennemgås mål, indsatser, muligheder og udfordringer, og der skabes et fælles grundlag for at evaluere og justere arbejdet. På den måde sikrer vi, at planerne altid er aktuelle og i tråd med de værdier og rammer, der kendetegner Rybners.
En dynamisk proces
Strategiarbejdet på Rybners er derfor ikke et statisk dokument, men en dynamisk proces, hvor hele organisationen bidrager. Det giver os en stærk fælles retning og sikrer, at vi hele tiden udvikler os – til gavn for både elever, kursister og medarbejdere.
Organisationens bidrag til strategiprocessen opsamles og beskrives løbende i dokumentet Strategiske udviklingsspor, Rybners, og den aktuelle version af dokumentet kan læses her.
Strategiske udviklingsspor Rybners juni 2025
Rybners' EFQM-plan som ramme for arbejdet
Den overordnede EFQM-plan på Rybners sætter rammen for, hvordan vi arbejder med strategi i praksis. Planen beskriver, hvordan vi udvikler ledelse, medarbejdere, strategi, ressourcer, samarbejde og partnerskaber og vores primære processer med udgangspunkt i vores fire kerneværdier:
- Dynamik og udvikling
- Troværdighed
- Kvalitet
- Gensidig respekt
Værdierne hænger tæt sammen og giver os et fælles grundlag for at skabe uddannelser af høj kvalitet, og dermed understøtter EFQM-planen vores vision om at tilbyde læring og udvikling, der gør en forskel for elever, kursister og medarbejdere.
Du kan se EFQM-planen her.